Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

​Konflikt kommunikation

Effektiv kommunikation I stressfulde situationer

Sådan taler du borgeren til samarbejde

Er dit job at yde omsorg, behandling eller rådgivning til mennesker, der af den ene eller anden grund er afhængig af dette, er du sikkert opmærksom på, at konflikter og konfrontationer kan udgøre en risiko.

Mennesker, der er afhængig af andre, kan nemt opleve denne afhængighed som et ulige forhold, der til tider kan give anledning til frustration og afmagt er en kilde til deres aggressive adfærd.​

​I dit arbejde må du nogen gange skulle balancere mellem de krav og rammer, der stilles til dit fag, med de frustrationer som borgeren giver udtryk for og få det hele til, at gå op I en højere enhed. Du skal kunne:

  • Give og modtage svære informationer
  • ​Mestre forskellige situationer, såsom give trøst, stille krav, begrænse, støtte op om, rådgive og samtidigt fremstår som et godt eksempel
  • ​Afstemme de forskellige forventninger, der er til din indsats. Hvad enten de kommer fra din leder, dine kollegaer, fra borgeren, de pårørende, lokalmiljøet eller det fag du repræsenterer
  • ​Håndtere forskellige kulturer, køn, religiøsitet og/eller politiske tilhørsforhold indenfor de samme rammer

​​

At føle sig indigneret, sårbar eller stresset er ofte årsager til uoverensstemmelser og konflikter, mennesker imellem.

Indigneret; når du føler dig uretfærdig behandlet, provokeret eller hvis nogen overskrider dine grænser.

Sårbar; når du opfatter dig som genstand for andres negative opmærksomhed og tager det på dig.

Stresset; når du oplever af dine ressourcer ikke matcher de krav du stiller til dig selv eller de forventninger, du opfatter andre har til dig.

​Indignation, sårbarhed og stress er konfliktudløsere og kan, når disse aktiveres resultere i personfarlige og katastrofale episoder. De seneste års tragiske hændelser i psykiatrien fortæller det hele. Selv veluddannede og omsorgsfulde ansatte kan komme til at sige og gøre noget, der får situationen til at eksplodere ud af kontrol og sætte relationer, anseelse og behandlingsperspektiver på spil.

Sigtet med ”Konflikt Kommunikation” er, at forebygge volden gennem en styret kommunikationsmodel, der er funderet på tesen om de fem behov alle mennesker har i mødet med andre.

For de medarbejdere, der har den direkte borgerkontakt og som til tider oplever at være i risikozonen for, at blive udsat for borgerens frustration og vrede, er det vigtigt, at de værktøjer de benytter sig af, kan styre følelserne i en ikke-truende retning.

Udover at være et fremragende redskab til, verbal at aflede og nedtrappe en konflikt, inviterer ”Konflikt Kommunikation” også borgeren til at samarbejde med personalet.

”Konflikt Kommunikation” formidler en effektiv respons på borgerens udadrettede verbale aggressive adfærd, funderet på lige dele videnskabelig forskning og praktisk erfaring og står i skarp modsætning til en mere impulsiv og emotionel reaktion.​

Kontakt os for
​mere information​

Vi glæder os til at høre fra dig.

Kontakt os i dag

Udfyld vores formular med så mange detaljer om dit projekt som muligt og vi vil efterfølgende svare dig hurtigst muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt