Indignation, sårbarhed og stress er konfliktudløsere og kan, når disse aktiveres resultere i personfarlige og katastrofale episoder. De seneste års tragiske hændelser i psykiatrien fortæller det hele. Selv veluddannede og omsorgsfulde ansatte kan komme til at sige og gøre noget, der får situationen til at eksplodere ud af kontrol og sætte relationer, anseelse og behandlingsperspektiver på spil.
Sigtet med ”Konflikt Kommunikation” er, at forebygge volden gennem en styret kommunikationsmodel, der er funderet på tesen om de fem behov alle mennesker har i mødet med andre.
For de medarbejdere, der har den direkte borgerkontakt og som til tider oplever at være i risikozonen for, at blive udsat for borgerens frustration og vrede, er det vigtigt, at de værktøjer de benytter sig af, kan styre følelserne i en ikke-truende retning.
Udover at være et fremragende redskab til, verbal at aflede og nedtrappe en konflikt, inviterer ”Konflikt Kommunikation” også borgeren til at samarbejde med personalet.
”Konflikt Kommunikation” formidler en effektiv respons på borgerens udadrettede verbale aggressive adfærd, funderet på lige dele videnskabelig forskning og praktisk erfaring og står i skarp modsætning til en mere impulsiv og emotionel reaktion.